Teatro sezonų apžvalgos

Kaip 80+ tapo 81: Juozo Miltinio dramos teatro 81-oji sezono apžvalga

Šiemet Juozo Miltinio teatras savo sezoną atidarė ženklu 80+, žymėjusiu pandemijos sujauktą teatralų laiką ir vis dar jubiliejumi aidinčią, Juozui Miltiniui skirtą mokslinę konferenciją. Dabar, atėjus vasarai, galime drąsiai sakyti, jog teatras išgyveno net ne pilnavertį, o visus lūkesčius pranokusį pilną, 81-ąjį sezoną.

Nors daugeliui teatras atrodo nenuspėjamas, bohemiškas ir net kiek chaotiškas menas, visgi kūrėjų tvarkaraščiai ir grafikai čia dėliojami metais į priekį. Būtent dėl to visus planus sujaukus pandemijai, šį sezoną teatrui teko didžiulis krūvis pristatyti beveik dviejų metų planus.

Estafetę pradėjo teatro chuligano Agniaus Jankevičiaus „Idomenėjas“, pagal Rolando Schimmelpfennigo pjesę. Išskirtinio braižo kūrėjas Juozo Miltinio teatro sceną praturtino nauja raiška. Su juo dirbę jaunieji (ir būsimieji Metų) aktoriai Dainius Jankauskas ir Kamilė Galkutė pasakojo apie netikėtas ir vertingas kūrybos pamokas repeticijose su A. Jankevičiumi, žinomu už savo atkaklumą ir įtaigų bendradarbiavimą su atlikėjais.

Tiesa, dar prieš šią premjerą sezono pradžia buvo pažymėta džiugiais žiūrovų mėgstamo spektaklio „Irano konferencija“ pasiekimais Dalios Tamulevičiūtės vardo festivalyje. Čia geriausiu režisieriumi buvo pripažintas teatro meno vadovas Aleksandras Špilevojus, o aktorių komanda įvertinta Dalios Tamulevičiūtės giminių įsteigtu prizu už įtaigiai įkūnytus personažus. „Irano konferencija“ pasižymėjo ir tarptautiniame teatrų festivalyje „Com•media“ Alytuje, kuriame buvo išrinktas geriausiu spektakliu.

Būtent A. Špilevojaus „Šv. Speigas“ tapo didžiausia sezono premjera, sutraukusia ne tik gausų būrį žiūrovų, svečių iš kitų miestų bei kritikų, bet ir pajungusia visą teatro mašiną vieno vakaro stebuklui sukurti. „Šv. Speigas“ yra malonus žiūrėti, vizualiai patrauklus, žiūrovams itin draugiškas spektaklis. Pasirinkęs įdomius Miltinio teatro aktorius, Špilevojus taip pat subūrė puikią kitų profesionalų komandą. Ne pirmą kartą su režisieriumi dirba muzikos grupė „Colours of  Bubbles“, šįkart įtaisyta ant Minės užeigos stogo ir į įstabiai estetiškus šešėlius panardinta šviesų dailininko Viliaus Vilučio“, – rašė kritikė Aušra Kaminskaitė.

Q. Tarantino žmonių žiaurumą naujajame repertuare atsvėrė ukrainiečių kilmės „liūdnasis humoristas“ Nikolajus Gogolis ir jo „Apsiaustas“, režisuotas Kotrynos Siaurusaitytės. Tai – jau trečiasis jos darbas Juozo Miltinio dramos teatre, o štai ketvirtąjį pristatė Augustas Gornatkevičius. Pagal Haroldo Pinterio pjesę „Aliaska“ kurtame spektaklyje netikėtai susipynė pandemijos, karo ir atsikartojančios žmonijos istorijos temos, susijungusios į išskirtinį Ligitos Kondrotaitės kurtą Deboros personažą.

Akivaizdu, kad karantino laikas paveikė ne tik žiūrovus, bet ir kūrėjus. Šalia paslaptingą miego ligą aprašančios „Aliaskos“, teatro Mažojoje salėje atsirado ir vaistų vartojimo instrukcijos įkvėptas vokalinis performansas „Big Pharma“. Jo autorius – kompozitorius ir režisierius Arturas Bumšteinas yra viena ryškiausių šiuolaikinės, eksperimentinės muzikos žvaigždžių Lietuvoje ir užsienyje. Jo performansas, kaip ir sezoną uždaręs Mariaus Pinigio ir Adriano Carlos Bibiano šokio spektaklis „Kūnai“, Juozo Miltinio teatre atveria kitokios teatrinės patirties erdves. Tikime, kad mūsų publika atvira eksperimentams ir labai lauksime susitikimų su šiais darbais ateinančiame sezone, kuomet galėsime ramiau patyrinėti naujas išraiškos formas.

Tuo tarpu publiką ir toliau džiugino numylėtasis Aido Giniočio „Volponė“, Dalios Tamulevičiūtės festivalio uždaryme gavęs Žiūrovų spektaklio prizą, o aktoriai Albinas Kėleris ir Vytautas Kupšys buvo apdovanoti už čia sukurtus vaidmenis. Be įvertinimo neliko ir teatro direktorius Antanas Venckus, tapęs vienu iš Metų panevėžiečių. Netikėtumu tapo jo vaidmuo naujausioje Aido Giniočio premjeroje „Lankant poną Gryną“.

Baigiant vaduotis iš pandemijos gniaužtų, teatro bendruomenę sukrėtė karo Ukrainoje žinia. Kolektyvas neliko abejingas ir Panevėžyje įsikūrusius ukrainiečius kvietė nemokamai stebėti spektaklius, o vėliau atvėrė duris ir į specialius teatro užsiėmimus, kuriuos veda A. Špilevojus, aktoriai Laimutis Sėdžius, Ieva Labanauskaitė, Kamilė Galkutė bei Eleonora Koriznaitė. Teatras – ne vien laisvalaikis, jis gali tapti ir terapija, laiku, kuomet kiekvienas galime pasikalbėti su savimi ir kitais saugioje erdvėje. Saugumo ir sveikatos linkime visiems teatro kūrėjams ir bendražygiams ateinančiame sezone bei bent trumpų atokvėpio akimirkų vasarą.

Kurti savo salą ir kviesti į ją kitus: Juozo Miltinio dramos teatro 82-ojo sezono apžvalga

82-asis Juozo Miltinio dramos teatro sezonas, nors ir pradėtas be konkretaus šūkio rodos gavo jį kaip atgalinį ryšį iš savo žiūrovų. Žodžiai „atgimimas“, „atgijimas“, „prisikėlimas“ skambėjo dažno kritiko recenzijoje, kurių šiais metais teatras sulaukė kaip reta daug – per dvidešimt.

Sezoną teatras pradėjo trupės pagausėjimu – prie komandos prisijungė penki, tik ką studijas Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, Gyčio Ivanausko ir Nelės Savičenko kurse, baigę aktoriai: Irena Sikorskytė, Joris Zaliauskas, Mantas Pauliukonis, Rokas Pijus Misiūnas ir Urtė Povilauskaitė. Po naujųjų metų prie šios kompanijos prisijungė dar vienas aktorius – Mindaugas Ancevičius.

Beveik visi jaunieji aktoriai debiutavo pirmojoje sezono premjeroje – spektaklyje „Laukys“. Tai pirmasis režisierės Olgos Lapinos darbas po didelės kūrybinės pertraukos. Pasak teatro kritiko Julijaus Lozoraičio „Sunkiai įvardijamas „levituojančio perfomanso“ žanras padovanojo reginį, dėl kurio iš senosios Panevėžio dramos scenos į salę vėl plūstelėjo tas unikalusis, apčiuopiamas ir svaiginantis Miltinio teatro prigimtinis tikrumas.“[1].

Antroji teatro premjera – Kotrynos Siaurusaitytės spektaklis „Nepaprasta Edvardo Tiuleino kelionė“ į Didžiąją salę pakvietė mažuosius teatro žiūrovus. Netikėta porcelianinio triušio kelionė mokė plėsti fantazijos ribas, kurti ir mąstyti drąsiau, atviriau, kitoniškiau.

Trečiasis sezono spektaklis „Sala, kurios nėra“ (rež. Aleksandr Špilevoj) pirmą kartą Panevėžio istorijoje suvienijo du – Juozo Miltinio ir Muzikinį teatrus bei sukūrė unikalią, draminio spektaklio ir simfoninio koncerto, sintezę. Spektaklis apie Juozo Miltinio kuriamo teatro pradžią tapo didžiausia, sudėtingiausia, o kartu ir daugiausiai žiūrovų susidomėjimo sulaukusia sezono premjera.

Pertrauką premjerų maratone žymėjo, kaip niekad gausūs apdovanojimai: lapkritį vykusiame „Com•media“ festivalyje sėkmės sulaukė jau ne kartą žiūrovų simpatijas pelnęs Aido Giniočio spektaklis „Volponė“ – čia jis buvo įvertintas kaip geriausias publikos spektaklis.

O teatro dieną įvykę „Auksinių scenos kryžių“ apdovanojimai pirmą kartą Juozo Miltinio dramos teatro istorijoje jį nominavo netgi septyniems apdovanojimams iš kurių laimėti buvo du – „Aktorių ansamblio“ apdovanojimas spektaklio „Laukys“ aktoriams ir „Metų kompozitoriaus“ apdovanojimas Mantvydui Leonui Pranuliui sukūrusiam spektaklio „Sala, kurios nėra“ muziką. Besiruošdami „Auksinių scenos kryžių“ ceremonijai paskelbėme ir apdovanojome savo Metų aktorius – šiemet jais žiūrovai išrinko Ievą Brikę ir Albiną Kėlerį.

Po naujųjų metų į Didžiają sceną atkeliavo dar viena Aleksandr Špilevoj premjera – „Jona“. Komedija, apie savo vidiniuose spąstuose įstrigusius žmones, tapo dar vieno naujo Juozo Miltinio dramos teatro trupės nario, Mindaugo Ancevičiaus, debiutu. Apie jo vaidmenį teatrologė Daiva Šabasevičenė rašo: „Mindaugui Ancevičiui tinka šis vaidmuo. […] Ancevičius vaidina vientisai, raiškiai, nieko neutriruoja, tampa svarbiu ir įdomiu viso spektaklio kontekste.“[2]

Paskutiniąja sezono premjera tapo jaunosios kartos režisieriaus Jono Kuprevičiaus spektaklis „Camino Real“. Niekada anksčiau Lietuvoje nestatyta Tennessee Williams pjesė – nemenkas režisūrinis iššūkis, tačiau pasak Zigmo Pakštaičio „J. Kuprevičiui formos ieškoti sekėsi geriau, nei galima pamanyti, turint omenyje, kad tai antrasis darbas profesionaliojoje teatro scenoje. Personažus ir jų istorijas jis patalpino į poetinį, sapnišką, mažumėlę komišką ritualą, sunkiai artikuliuojamą kelionę.“[3]

Sezonas tradiciškai baigėsi „Teatro pikniku“, kuris šiemet vyko ypatingoje vietoje – Marijonų vienuolyno sode. Būtent šiame vienuolyne, apsigyvenus J. Miltiniui bei pirmiesiems jo studijos aktoriams, prasidėjo mūsų teatro istorija.

Linkime jums gražios vasaros bei prasmingų poilsio akimirkų ir nekantraujame susitikti naujajame teatro sezone!