81-asis teatro sezonas

Kaip 80+ tapo 81: Juozo Miltinio teatro sezono apžvalga

Šiemet Juozo Miltinio teatras savo sezoną atidarė ženklu 80+, žymėjusiu pandemijos sujauktą teatralų laiką ir vis dar jubiliejumi aidinčią, Juozui Miltiniui skirtą mokslinę konferenciją. Dabar, atėjus vasarai, galime drąsiai sakyti, jog teatras išgyveno net ne pilnavertį, o visus lūkesčius pranokusį pilną, 81-ąjį sezoną.

Nors daugeliui teatras atrodo nenuspėjamas, bohemiškas ir net kiek chaotiškas menas, visgi kūrėjų tvarkaraščiai ir grafikai čia dėliojami metais į priekį. Būtent dėl to visus planus sujaukus pandemijai, šį sezoną teatrui teko didžiulis krūvis pristatyti beveik dviejų metų planus.

Estafetę pradėjo teatro chuligano Agniaus Jankevičiaus „Idomenėjas“, pagal Rolando Schimmelpfennigo pjesę. Išskirtinio braižo kūrėjas Juozo Miltinio teatro sceną praturtino nauja raiška. Su juo dirbę jaunieji (ir būsimieji Metų) aktoriai Dainius Jankauskas ir Kamilė Galkutė pasakojo apie netikėtas ir vertingas kūrybos pamokas repeticijose su A. Jankevičiumi, žinomu už savo atkaklumą ir įtaigų bendradarbiavimą su atlikėjais.

Tiesa, dar prieš šią premjerą sezono pradžia buvo pažymėta džiugiais žiūrovų mėgstamo spektaklio „Irano konferencija“ pasiekimais Dalios Tamulevičiūtės vardo festivalyje. Čia geriausiu režisieriumi buvo pripažintas teatro meno vadovas Aleksandras Špilevojus, o aktorių komanda įvertinta Dalios Tamulevičiūtės giminių įsteigtu prizu už įtaigiai įkūnytus personažus. „Irano konferencija“ pasižymėjo ir tarptautiniame teatrų festivalyje „Com•media“ Alytuje, kuriame buvo išrinktas geriausiu spektakliu.

Būtent A. Špilevojaus „Šv. Speigas“ tapo didžiausia sezono premjera, sutraukusia ne tik gausų būrį žiūrovų, svečių iš kitų miestų bei kritikų, bet ir pajungusia visą teatro mašiną vieno vakaro stebuklui sukurti. „Šv. Speigas“ yra malonus žiūrėti, vizualiai patrauklus, žiūrovams itin draugiškas spektaklis. Pasirinkęs įdomius Miltinio teatro aktorius, Špilevojus taip pat subūrė puikią kitų profesionalų komandą. Ne pirmą kartą su režisieriumi dirba muzikos grupė „Colours of  Bubbles“, šįkart įtaisyta ant Minės užeigos stogo ir į įstabiai estetiškus šešėlius panardinta šviesų dailininko Viliaus Vilučio“, – rašė kritikė Aušra Kaminskaitė.

Q. Tarantino žmonių žiaurumą naujajame repertuare atsvėrė ukrainiečių kilmės „liūdnasis humoristas“ Nikolajus Gogolis ir jo „Apsiaustas“, režisuotas Kotrynos Siaurusaitytės. Tai – jau trečiasis jos darbas Juozo Miltinio dramos teatre, o štai ketvirtąjį pristatė Augustas Gornatkevičius. Pagal Haroldo Pinterio pjesę „Aliaska“ kurtame spektaklyje netikėtai susipynė pandemijos, karo ir atsikartojančios žmonijos istorijos temos, susijungusios į išskirtinį Ligitos Kondrotaitės kurtą Deboros personažą.

Akivaizdu, kad karantino laikas paveikė ne tik žiūrovus, bet ir kūrėjus. Šalia paslaptingą miego ligą aprašančios „Aliaskos“, teatro Mažojoje salėje atsirado ir vaistų vartojimo instrukcijos įkvėptas vokalinis performansas „Big Pharma“. Jo autorius – kompozitorius ir režisierius Arturas Bumšteinas yra viena ryškiausių šiuolaikinės, eksperimentinės muzikos žvaigždžių Lietuvoje ir užsienyje. Jo performansas, kaip ir sezoną uždaręs Mariaus Pinigio ir Adriano Carlos Bibiano šokio spektaklis „Kūnai“, Juozo Miltinio teatre atveria kitokios teatrinės patirties erdves. Tikime, kad mūsų publika atvira eksperimentams ir labai lauksime susitikimų su šiais darbais ateinančiame sezone, kuomet galėsime ramiau patyrinėti naujas išraiškos formas.

Tuo tarpu publiką ir toliau džiugino numylėtasis Aido Giniočio „Volponė“, Dalios Tamulevičiūtės festivalio uždaryme gavęs Žiūrovų spektaklio prizą, o aktoriai Albinas Kėleris ir Vytautas Kupšys buvo apdovanoti už čia sukurtus vaidmenis. Be įvertinimo neliko ir teatro direktorius Antanas Venckus, tapęs vienu iš Metų panevėžiečių. Netikėtumu tapo jo vaidmuo naujausioje Aido Giniočio premjeroje „Lankant poną Gryną“.

Baigiant vaduotis iš pandemijos gniaužtų, teatro bendruomenę sukrėtė karo Ukrainoje žinia. Kolektyvas neliko abejingas ir Panevėžyje įsikūrusius ukrainiečius kvietė nemokamai stebėti spektaklius, o vėliau atvėrė duris ir į specialius teatro užsiėmimus, kuriuos veda A. Špilevojus, aktoriai Laimutis Sėdžius, Ieva Labanauskaitė, Kamilė Galkutė bei Eleonora Koriznaitė. Teatras – ne vien laisvalaikis, jis gali tapti ir terapija, laiku, kuomet kiekvienas galime pasikalbėti su savimi ir kitais saugioje erdvėje. Saugumo ir sveikatos linkime visiems teatro kūrėjams ir bendražygiams ateinančiame sezone bei bent trumpų atokvėpio akimirkų vasarą.